OBS: På den här webbplatsen används Flash och JavaScript för en del funktioner. Kontrollera att Flash och JavaScript är aktiverade i inställningarna för din webbläsare. Ladda ned senaste version av flash-plugin.


OBS! För att kunna utnyttja alla funktioner på webbplatsen behövs Adobe Flash.
Flash plug-in finns ännu inte installerad i din webbläsare.
Du kan hämta den här: current flash plugin version please click here.

stäng


OBS! Plattformen som används stödjer inte Adobe Flash.

stäng

Säkerhet

Alla modellerna är godkända i EuroNcap 5 stjärnig säkerhet Euro NCAP är en fristående, internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor. Euro NCAP-testprogrammet sätter en producentoberoende och objektiv standard för fordonssäkerhet.

5 stjärnig säkerhet

Euro NCAP är en fristående, internationell organisation som testar och utvärderar säkerheten i nya fordon med hjälp av simulerade olyckor. Euro NCAP-testprogrammet sätter en producentoberoende och objektiv standard för fordonssäkerhet.

 

Passiv säkerhet

Med Passiv säkerhet avser man alla konstruktiva åtgärder som vidtas för att skydda de åkande i en bil från olyckor och för att minska risken för skador i samband med olyckor. Uttrycket syftar speciellt på bilens funktion vid en kollision (krocktest) och då inte bara på skyddet för den egna bilen, utan också på hur medtrafikanterna skyddas (gemensamt skydd).

Till den viktigaste utrustningen för passiv säkerhet i dagens bilar, utöver säkerhetsbältena med deras bältessträckare, hör krockkuddarna, det mot deformationer motståndskraftiga kupéutrymmet och deformationszonerna fram och bak. Dessa skapar ett betydande skydd för de åkande genom att leda bort krockenergi. Tillsammans med åtgärderna för den aktiva säkerheten kan alla Volkswagens modeller erbjuda ett unikt ”allround”-skydd.

Aktiv säkerhet

Allt som kan förhindra en olycka hör till aktiv säkerhet. Till de viktigaste aktiva säkerhetsegenskaperna hör:

  • Körstabilitet: Resultatet av chassikonstruktionen beträffande fjädring och kurvstabilitet. Till det kommer styrprecision, bromseffekt och bromsstabilitet.
  • Lägsta möjliga belastning på de åkande orsakad av fordonets vibrationer, buller från chassi och motor samt klimatpåverkan.
  • Att se och synas: Detta förbättras genom bra belysning på fordonet och genom god runtom sikt med minsta möjliga döda vinkel).
  • Ergonomi: Detta har Volkswagens samtliga modeller genom den logiska placeringen av alla knappar och spakar, till exempel för belysningen, vindrutetorkarna, klimatanläggningen och radion. Dessa element måste vara placerade på ett optimalt sätt så att de kan nås från förarplatsen.
  • ISOFIX fästen för barnstolar.
  • Däckstryckövervakning informerar om tryck temperatur i däcken. Vid lågt däcktryck eller
snabb tryckförlust varnar systemet med en ljus- och/eller ljudsignal.
  • Förarhjälpsystem - Lane Assist, Front Assist, proaktivt passagerarskydd, multikollisionsbroms och city emergency brake

En hög aktiv säkerhet hjälper föraren att klara av farliga situationer, orsakade på grund av oförutsägbara yttre faktorer, utanför förarens kontroll, eller av omständigheter, som föraren själv skapar genom ouppmärksamhet.
 Många av dagens komfortegenskaper förbättrar också den aktiva säkerheten. Ett exempel på detta är regnsensorn. Den avlastar föraren och ökar komforten vid körningen. Samtidigt förbättrar den sikten i bilen och bidrar därmed till den aktiva säkerheten. Ett annat exempel är den automatiska klimatanläggningen. Genom den behagliga temperaturen i bilen förbättras välbefinnandet ombord, samtidigt som det blir lättare för föraren att hålla koncentrationen på topp. Tester har visat att när temperaturen inne i bilen är 27°C så missar föraren i genomsnitt sex procent fler visuella och akustiska signaler än vid en temperatur på 21°C.

Tillsammans med de passiva säkerhetselementen bidrar den aktiva säkerheten till ett optimalt skydd för alla i bilen.